Wednesday, November 25, 2009

CONTOH CATAN DAN LUKISAN (K2)

Sebelum kelas tambahan, kena buat dulu contoh catan/lukisan agar "anak buah" SMKBTHO2, dapat gambaran bagaimana nak menghasilkan karya
untuk PSV K2.... pada 4 Disember 2009, minggu hadapan selepas Hari Raya Haji..... SELAMAT MENCUBA DAN BERKARYA !!!!
Bahan yang digunakan: Warna Poster.....
Ini adalah beberapa langkah untuk menghasilkan Karya Bunga
Orkid di tunggul kelapa berlatarbelakangkan laut dan pantai......
Langkah 1.....
Langkah 2.......
Langkah 3.......
Langkah 4..... Karya Siap !!!
Contoh 1 (warna poster)- Soalan 2....
Contoh 2(oil pastels) - soalan 2......
Contoh 3 (oil pastels) - soalan 1......
SELAMAT MENCUBA DAN BERKARYA.........

17 comments:

  1. cikgu boleh kan kalau sy nak pegi kelas ari khamis tu?sy nak tunjuk kat cikgu lukisan sy.tak jadi lar cikgu..

    ReplyDelete
  2. dazzle dan anne... bawa lukisan ke sekolah tunjuk kat cikgu pada ari Isnin(30 nov atau 1 dis atau 3 dis ni... cari cikgu kat bilik seni...

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum cikgu. sy dr sek lain, ambik seni jugak. tapi blur blur tak pasti nak buat yg mane. ternampak lukisan cg, cantik! tapi ade soalan sikit, harap cg blh tunjuk ajar ckit.

    blh tak tanya cikgu sebenarnya yg soalan dua tu fokus kat orkid je ke? kalau yg soalan dua, kena lukis ada mata tak?

    trimas cikgu kerana sudi tunjuk ajar.

    ReplyDelete
  4. Salam.. Manglish soalan 2 tu Fokus pada bunga orkid yang tumbuh/hidup pada tunggul kelapa..LUKIS secara DEKAT(CLOSE-UP)supaya jelas jalinan, ton dan bentuk bunga orkid dan tunggul kelapa tersebut.. latar belakang warnakan langit, laut dan sedikit pasir(pantai)...

    ReplyDelete
  5. cikgu..
    tolong!!
    saya lukis gambar bunga orkid tapi gambar jadi bunga api..abih nak buek camno ni..? ;P

    ReplyDelete
  6. cikgu,

    trimas cikgu~!

    kalau bagi soalan kedua, cuma lukis umah gan bijih-bijih dah boleh? Asalkan umah nampak macam tembikai dah okay?

    ReplyDelete
  7. Manglish... soalan 2 lukis buah tembikai jadi "RUMAH" dan biji2nya berkaki dan tangan dalam pelbagai aksi@aktiviti yang dilakukan..... dan klu boleh ada objek sampingan lain TAPI FOKUS mesti pada buah tembikai dan "penghuninya"........ semoga berjaya melukisnya........:)

    ReplyDelete
  8. Pinat..
    Kelas Seni pada bulan Januari - Februari 2010, minggu pertama dah bermula..... WAJIB hadir kelas "Cikgu"..... :)

    ReplyDelete
  9. ooo.....~~~

    kaki dan tangan kena realistic tak?

    *minta maaf, banyak soalan, harap cg tak kisah* =)

    ReplyDelete
  10. salam... Manglish buatkan ton (terang gelap) aje... ikut imaginasi dan (fantasi)sendiri... x payah lukis jari jemari ye....tapi mesti ada tangan dan kaki.. warnakan seperti warna biji tembikai.... Ckg x kisah.... Good LUck 2 U.....

    ReplyDelete
  11. walaupon saya bukan anak murid cikgu tapi terima kasih dengan gambar yang buah tembikai tu esok bleh buat tiru jer :D thanks

    ReplyDelete
  12. ThAnk you cg~~~!!!! =D

    Akan cuba sedaya upaya esok!!!!

    Trimas cg, sebab byk tolong!

    ReplyDelete
  13. sgt suke akan lukisan cikgu..haha bakunyer ayat saya;)

    ReplyDelete